Avonturen van Bakary - Reisverslag uit Deventer, Nederland van Bart Bouwman - WaarBenJij.nu Avonturen van Bakary - Reisverslag uit Deventer, Nederland van Bart Bouwman - WaarBenJij.nu

Avonturen van Bakary

Door: Bakary Jallow

Blijf op de hoogte en volg Bart

03 Oktober 2014 | Nederland, Deventer

Na 10 dagen in Gambia te wonen voel ik mij al echt een Gambiaan. Mijn naam hier is Bakary Jallow en ik heb al de traditionele kleding gekocht. Vandaag wordt er een ram gekocht voor de Toubaski, te vergelijken met het offerfeest. Zaterdag vieren wij dit bij Mamadi (een Gambiaanse vriend) en zondag bij Adama (schoolhoofd van Njarro Skills Academy).

Erg indrukwekkend land. Niet te vergelijken met Nederland. Lasse en ik wonen samen in een huisje in Brikama. Er staat een koelkast, tafel, stoelen en drie bedden. Verder een koude douche en een wc buiten. Meer is er niet, zelfs geen kasten. We koken bij 3 meisjes. Gelukkig heb ik geen last van de warmte. Njambeh (Gambiaanse vriendin) wast voor ons. Eerste keer dat ikzelf ging wassen verkleurde het zwarte dekbed half in oranje.

Deze eerste week veel op de markt geweest, veel gelachen met de bevolking. Iedereen noemt je toebab, vooral kinderen. Die komen in groepjes van 10 soms op je af rennen en pakken je hand en lopen een heel stuk met je mee. Krokodillen gezien en aangeraakt. Bij Mamadi thuis geweest, erg gastvrij. Op de grond gegeten uit grote schalen met onze handen. Zijn oudste zus had lekker voor ons gekookt en verschillende drankjes gemaakt.

Project is erg leuk. Geven les op de Njarro Skills Academy aan 26 studenten. Maandag geven wij massage lessen en woensdag fysiotherapie. Erg gemotiveerd en leergierig. Ze vonden onze lessen tot nu toe interessant. De rest van de dagen gebruiken wij om contacten te leggen voor de school, waar de studenten wellicht stage kunnen lopen of werken. We hebben nu een contact bij Coco Ocean Hotel en bij een fitnesscentrum.

Weinig stroom en internet hier, dus voor nu is dit het. Hopelijk kan ik snel weer een verslag plaatsen.

• 03 Oktober 2014 - 17:37

Ingrid:

Hé Bart, wat ontzettend leuk om te lezen dat je het zo naar je zin hebt! Mooi! En erg leuk dat je ons zo een beetje mee laat genieten. Groetjes uit een zonnig Deventer! En een dikke knuffel van Nelum.

• 03 Oktober 2014 - 20:13

Liesbeth:

Hoi Bart, leuk om je eerste verslag te lezen.We hadden net al skypecontact gehad .Jammer dat wij nog geen webcam hebben,maar morgen ga ik er 1 kopen hoor.Veel plezier met het feestweekend!!Liefs Mama en Papa

• 06 Oktober 2014 - 23:17

Ric:

Ha die Bakary, goede verhalen! Ziet er veelbelovend uit.
    (En de was: beter verkleuren van zwart naar oranje dan andersom!)
    Hartelijke groet, Ric