Van Gambia naar Nederland en weer terug - Reisverslag uit Deventer, Nederland van Bart Bouwman - WaarBenJij.nu Van Gambia naar Nederland en weer terug - Reisverslag uit Deventer, Nederland van Bart Bouwman - WaarBenJij.nu

Van Gambia naar Nederland en weer terug

Blijf op de hoogte en volg Bart

19 Oktober 2014 | Nederland, Deventer

Donderdag (16 okt) ben ik terug gekomen naar Nederland, omdat mijn opa overleden is. Ik vloog vanaf Banjul via Casablanca naar Amsterdam. Lasse, Mamadi, Joseph, Paul en onze vaste taxichauffeur Achmed brachten mij weg naar het vliegveld. Achmed kwam eerst bij ons thuis wat drinken. Daarna reden we met zijn zessen in 1 auto. Net voor de militaire controle sprong één van ons uit de auto en rende een stuk. Hij moest zich legitimeren en wij konden door rijden. Hij ging het laatste stukje liften. Bij het vliegveld aangekomen bleef Achmed 2 uur wachten, zodat hij de jongens weer terug kon brengen. Achmed vraagt hier maar €9,- voor, terwijl hij wel 4 a 5 uur met ons op pad was.

Op het vliegveld in Casablanca had ik mijn speech uitgeschreven voor de crematie. Gelukkig heb ik het waardige afscheid mee kunnen maken. Maandag (20 okt) vlieg ik weer terug naar Gambia. Ik kijk er naar uit om weer terug te gaan en mijn project voort te zetten.

Het leven in Gambia is echt onbeschrijfelijk, je kunt er wel een voorstelling van maken, maar zoiets moet je echt zelf ervaren. Alles gaat er anders. Het verkeer haalt van alle kanten in, autodeuren vallen eruit, ramen springen kapot etc. Zelf heb ik mijn eigen taxi al een keer moeten aanduwen. Niemand kijkt ergens meer van op en ikzelf begin het ook al aardig normaal te vinden. Koeien lopen op de weg tegen het verkeer in en niemand begeleid de koeien van de weg af, iedereen rijdt er gewoon omheen. Lasse en ik nemen nu ook zelf deel aan het verkeer met onze nieuwe motor. We hebben beide geen motorrijbewijs, Lasse zelfs nog geen autorijbewijs. Maar in Gambia is dat geen probleem. Zelf dacht ik dat het lastiger was om een motor te besturen, maar ik reed er zo op weg.

Ik moet nu voorbereidingen treffen om terug te vliegen. Een mooi verhaal als afsluiting. Een jongen help ik met zijn fitnesscentrum genaamd: Kip Fit Jim. Tijdens het schrijven van een brief voor hem vroeg ik: Wat betekend de naam? Ik kwam er achter dat hij Keep Fit Gym bedoelde i.p.v. Kip Fit Jim. Hij heeft deze naam al 4 jaar lang en niemand heeft hem ooit verteld dat het verkeerd gespeld is.

  • 19 Oktober 2014 - 17:50

    Ingrid:

    Hoi Bart, wat fijn dat je bij het afscheid van opa hebt kunnen zijn. Zo te lezen heb je het goed naar je zin in Gambia. Herkenbare ervaringen,erg gaaf dit soort mooie ervaringen. We wensen je een goede reis terug morgen en wensen je in Gambia nog een heel fijne tijd met nog meer mooie ervaringen. Groetjes van ons! Anjana, Ingrid en Nelum

  • 19 Oktober 2014 - 17:50

    Ingrid:

    Hoi Bart, wat fijn dat je bij het afscheid van opa hebt kunnen zijn. Zo te lezen heb je het goed naar je zin in Gambia. Herkenbare ervaringen,erg gaaf dit soort mooie ervaringen. We wensen je een goede reis terug morgen en wensen je in Gambia nog een heel fijne tijd met nog meer mooie ervaringen. Groetjes van ons! Anjana, Ingrid en Nelum

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bart

Under construction. studying physiotherapy in the Netherlands. I'm now in my 3 year

Actief sinds 14 Sept. 2014
Verslag gelezen: 311
Totaal aantal bezoekers 5934

Voorgaande reizen:

23 September 2014 - 16 Januari 2015

Fysiotherapie in Gambia

Landen bezocht: